На главную страницуФорумВопрос-ответКарта сайта
ПРО НАС СТРУКТУРА ПАЛАТИ ПАРТНЕРСТВО НОВИНИ СТАТТІ ЗАХОДИ КОНТАКТИ ВИБОРЧИЙ ПРОЦЕС ЛЮСТРАЦІЯ
Публікації і статті Книги і брошури Коментарі
Послуги Палати
Принципи надання послуг
Цінова політика
Перелік послуг
Cпецифіка наших послуг
Проекти
Відкриті проекти
Проекти з паролем
Департаменти
Департамент надро- і природокористування, аграрних і земельних відношень і нерухомості
Департамент фінансового, адміністративного, господарського, корпоративного, цивільного права і аудита
Департамент кримінального права і невідкладної правової допомоги
Департамент міжнародного і міжнародного економічного права
Департамент конституційного права та виборчого процесу
РЕГІОНАЛЬНІ ВІДДІЛЕННЯ
ON-LINE КОНСУЛЬТАЦІЇ
Оподаткування спадщини
Ордер адвоката
Чи правомірні вимоги МВС про обовязківість друкування заяв та талонів при реєстрації чи знятті з реєстрації місця проживання, інших правочинах?
Чи потрібно змінювати права при зміні прізвища?
Аренда земельного паю: юридичні тонкощі користування
Як отримати реєстрацію за місцем вашого фактичного проживання?
Процедура дематеріалізації випуску акцій: порядок проведення, строки та можливі труднощі
Як продати квартиру, в якій була зроблена самостійна перебудова?
Обіг наркотичних речовин: закон і порядок
Закони України
Укази та розпорядження Президента України
Постанови та Розпорядження Кабінету Міністрів України
Накази
Двосторонні міжнародні договори









Газета «Столичні новини», 30.03.2004 – 05.04.2004, №253

Примари полiтреформи

Усі ми мріємо про класичну демократію в республіці, коли верховна влада належить колегіальному органу. Якщо абстрагуватися від виборів–2004 і політичної кон'юнктури, думаю, ніхто не буде сперечатися, що процес переходу до парламентсько-президентської моделі для України закономірний. Сильна одноособова влада – президентська або монархічна – підходить у двох випадках: для молодої країни в період її становлення і для країни з великою територією і (або) вкрай нерівномірним розподілом ресурсів. У цих випадках необхідність сильної централізованої влади обумовлюється можливістю великих зловживань і, як наслідок, необхідністю сильного контролю для уникнення анархії. Чим менше є що ділити, тим більше «всенародним» стає керування. Україна не відноситься до другої категорії, як Росія або США, і вже виросла «з пелюшок» становлення держави. Отже, настав час посилювати колегіальну складову в управлінні. Але не до фанатизму. Чиста парламентська модель із пропорційними виборами в однопалатний парламент, призначенням прем'єра і виборами президента парламентом підходить лише для країни, у якій немає ані природних ресурсів, ані серйозного виробництва, над якими можна встановити одноособовий контроль, де соціальній справедливості за визначенням ніщо не загрожує. Де у владу ніхто не рветься, тому що влада нічого принципового не вирішує. В іншому випадку, коли в країні є що ділити, така модель неминуче приведе до партійної диктатури. Причому неважливо, скільки буде партій – одна або трохи. До речі, відсутність норми обрання президента парламентом за умови урізування його повноважень у цьому випадку мало що змінює.

Коли я подавав свій законопроект про чисту «мажоритарку», то знав, що розглядати його будуть при прийнятій у першому читанні політреформі і знайдених потенційних 300 голосах.

Якби я цього не зробив, проект Рудьковського – Ключковського все одно подали б. Просто його номер був би без «риски». Хтось повинен був не осоромитися і заявити про необхідність мажоритарної системи. Чому не я, якщо я дійсно вважаю, що це єдина прийнятна модель виборів до однопалатного парламенту у парламентсько-президентській республіці? Я, принаймні, не зрадив своїх переконань.

Однак закон про вибори на пропорційній основі, незважаючи на всіх труднощів, численні виправлення і пізню ніч, все ж таки був проголосований. І тепер багато хто з мажоритарників прекрасно розуміють, що якщо комусь і пощастить у 2006 році потрапити до списку будь–якої вже розкрученої партії, вони назавжди залишаться «другим сортом». З них будуть брати гроші «на партійні потреби», але рахуватися з їхньою точкою зору – навряд чи. Звідси висновок – створювати свою, нову партію чи лобіювати або мажоритарні вибори, або регіональні списки.

Чекати від мажоритарників, що вони зійдуть з політичної арени за партійне «дякую», я б на місці лобістів пропорційного закону не став. Ще не вечір, до парламентських виборів–2006 цілих два роки. Я розумію, що такі партії як «Регіони України» і СДПУ(о), які мають значний ресурс і розгалужену структуру, не бояться програти вибори комуністам. Припустимо, соціал–демократи візьмуть свої п'ять – вісім відсотків. Але фракція «Регіонів» сьогодні – суть мажоритарники. І для них мажоритарка або регіональні списки вигідніше, ніж чисто пропорційна модель.

Можливо, «Регіони» готові зробити ставку на Віктора Януковича як потенційного президента. Однак особисто я в цьому не бачу сенсу. Янукович як президент був би чудовий при нинішньому обсязі повноважень, але в цьому випадку в нього буде чимало суперників і один з них – високорейтинговий Віктор Ющенко. Навіть у випадку, якщо Янукович буде висунутий як єдиний кандидат на посаду президента від парламентської більшості, на вибори все одно піде ще і комуністичний кандидат. Імовірність програти досить відчутна. Інша справа, якщо вдасться реалізувати політреформу. Якщо це станеться, то Кабмін теоретично не повинний буде складати повноваження перед новообраним президентом, Янукович залишиться сильним прем'єром і одержить недоторканність до березня 2005 року. Тоді йому буде не важливо, хто стане президентом, аби це був не він. Біда в тому, що Янукович – далеко не компромісний прем'єр. Адже ніхто ще знає, які примари почнуть «бродити» по парламенту в 2005 році. Як, утім, ніхто не знає, які наслідки будуть мати «грандіозні» ініціативи деяких політиків, пов'язані з конституційною реформою: «компромісні» і непрогнозовані...

Володимир ГОШОВСЬКИЙ,
народний депутат України




підбірка нормативно-правових актів, якими регулюються питання соціального захисту переселенців, надання їм різних видів пільг та державної допомоги.
Детальніше


Афоризми
Где законы могут быть нарушены под предлогом общего спасения, там нет конституции.
Н. Мальбранш

Відгуки і рекомендації
Андрей Мизовец,
президент ассоциации «Газовые трейдеры Украины»
Национальная правовая палата - это профессионалы, за которыми стоят реальные успешные проекты.
Детальніше


Як позначиться на результатах місцевих виборів введення мажоритарної системи?
Не змінить ситуацію
Склад рад стане "чистіше"
Необхідна змішана система виборів



Особистий кабінет

Логін
Пароль
 



  Надрукувати

© 2007-2008 Copyright Национальная Правовая Палата. Использование материалов данного сайта допускается только при наличии письменного разрешения
Разработка сайта - CodEX World Studio