Податок на нерухомість: правила сплати у 2016 році

  Ставка: від двох до нуля

За загальним правилом, ставки подтку для об'єктів житлової або нежитлової нерухомості визначаються за рішенням сільської, селищної або міської ради залежно від місця розташування (зональності) і типів об'єктів нерухомості в межах 3% розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1м2 бази оподаткування.

Однак у подтковому повідомленні-рішенні в цьому році не може бути вказана ставка більша, ніж 2% мінімальної зарплати. По-перше, для об'єктів нежитлової нерухомості ставка податку за 2015 рік не може перевищувати 1% мінімальної винагороди, про це є пряма норма "Перехідних положень" ПК (п.33 підрозділ 10 роз. ХХ). По-друге, для об'єктів житлової нерухомості до початку 2016-го діяв ліміт 2% (він був підвищений законом від 24.12.2015 №909-VIII, що набрав чинності 1.01.2016). Тому місцеві ради навіть теоретично не могли встановити більшу ставку.

У деяких випадках, коли орган місцевої влади не ухвалював рішення про становлення відповідних місцевих податків та зборів, ставка в 2015 році взагалі була нульова, оскільки згідно пп.12.3.5 ПК такі податки стягуються, виходячи з норм кодексу, із застосуванням їх мінімальних ставок.

База оподаткування: загальна площа мінус пільга

Для фізичної особи база оподаткування, якою є загальна площа нерухомості, визначається органом контролю на підставі даних Держреєстру речових прав на нерухоме майно або оригіналів відповідних документів самого платника податків, у тому числі документів на право власності (п.266.3 ПК).

При цьому в кожному звітному періоді така база зменшується (п.266.4) на м2 пільги:

Виходячи із цього, громадяни, які мають у власності об'єкти нерухомості в межах зазначеної площі, звільнені від сплати податку.

До речі, в 2015 році місцеві ради могли збільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування (пп.266.4.1). І хоча законом №909-VIII ця норма була виключена, перед сплатою податку варто перевірити, який діяв розмір пільги на місцевому рівні. Справа в тому, що пп.266.4.2 ПК, згідно з яким органи місцевої влади можуть приймати рішення про встановлення додаткових пільг на сплату податку на нерухоме майно як для фізичних осіб, так і для юридичних осіб, залишився без змін.

Не варто також забувати, що окремі види нерухомості взагалі не оподатковуються. До таких, зокрема, віднесено виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств, а також:

З повним списком "безподаткових" об'єктів можна ознайомитися в пп.266.2.2 ПК.

Розрахунок суми: правила і приклади

Розрахунок суми податку проводиться податковим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника нерухомості, виходячи із загальної площі кожного з об'єктів і відповідної ставки. Це загальне правило пп.266.7.1 ПК законодавець не полінувався забезпечити кількома прикладами.

Так, при наявності у власності одного об'єкта житлової нерухомості, в тому числі його частини, податок обчислюється, виходячи з бази оподаткування, зменшеної на відповідні "пільгові" метри (нагадаємо: для квартири - на 60м2, для будинку - на 120м2).

Якщо в платника податків у власності більш як 1 об'єкт житлової площі одного типу, в тому числі їх частки, податок буде обчислюватися, виходячи із сумарної загальної площі таких об'єктів, зменшеної на відповідні пільгові метри.

А ось якщо у власності платника податків перебуває кілька об'єктів житлової нерухомості різних видів, тоді податок обчислюється їі сумарною загальною площею, зменшеною на 180м2.

Варто також узяти до уваги, що сума податку, обчислена з урахуванням "пільгових" метрів, розподіляється органом контролю пропорційно до питомої ваги загальної площі кожного з об'єктів житлової нерухомості.

Не забув законодавець і про податок на розкіш. Нардепи вирішили, що заможні громадяни повинні додатково платити 25 тис. грн. щорічно за кожен об'єкт житлової нерухомості, загальною площею понад 300м2 (для квартири) і 500м2 (для будинку).

Відповідальність за сплату

Оскільки сума грошового зобов'язання обчислюється органом контролю, фізична особа не несе відповідальності за своєчасність, достовірність та повноту нарахування такої суми.

Якщо у вас немає сумнівів у коректності суми податку на нерухомість, таке податкове зобов'язання вважається узгодженим. пункт 266.10 ПК увстановлює 60-денний термін сплати податку фізичними особами, який починається з дня вручення податкового повідомлення-рішення..

До речі, визначений наказом Мінфіну від 28.12.2015 №1204 Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків передбачає два способи вручення: особисто фізичній особі або направлення на адресу за місцем проживання (реєстрації) з повідомленням про вручення.

Документ також розмежовує відповідальність за неможливість вручення податкового повідомлення-рішення:

Якщо ж орган контролю допустив помилку в розрахунках суми податку, на оскарження такої помилки ПК відводить десять календарних днів, наступних за днем отримання повідомлення. За умов правильного та своєчасного оскарження розрахунок податкової вважатиметься неузгодженим до дня закінчення процедури адміністративного оскарження.

Закон і Бізнес


Адрес этой страницы: http://www.npp.com.ua/news/3647.html

 - .  Rambler's Top100